Blagdanska kupovina

Što se događa s našim mozgovima za vrijeme blagdanske kupnje? Koliko je snažan utjecaj naših osjetila na naše raspoloženje, želje i spremnost da trošimo novac? Prije nego što krenete u kupnju, pročitajte na koji način naša osjetila utječu na ono što ćemo kupiti.

Boje su pune simboličkih asocijacija i utječu na naše raspoloženje i percepciju. Crvena i zelena kao dominantne božićne boje utječu na nas na slijedeći način: crvena stimulira i energizira kako nas, tako i našu želju za trošenjem, dok je zelena boja, boja optimizma koja se povezuje sa srećom i bogatstvom, a pozitivno utječe i na našu kreativnost.

Mirisi izravno pogađaju emocionalne centre našeg mozga i imaju jedinstvenu sposobnost da izazovu raspoloženja i sjećanja. Istraživanja su pokazala da pravilno odabran miris može povećati našu percepciju kvalitete proizvoda i produžiti vrijeme naše kupovine. Miris bora može izazvati osjećaj sreće i nostalgije, dok miris peperminta povećava fiziološku pobuđenost i spremnost na kupnju.

Glazba također utječe na naše raspoloženje pojačavajući naše emocije i izazivajući nostalgiju. Nedavna istraživanja pokazuju da nostalgija pozitivno utječe na naše raspoloženje na način da se osjećamo više povezani s drugima, te nalazimo kontinuitet i smisao u našim životima. Nostalgija nas, posebno u ovim nesigurnim ekonomskim vremenima, odnosi iz sadašnjosti natrag u prošla vremena kada smo se većinom osjećali pozitivnije i sigurnije. Pozitivni osjećaji ispunjeni blagdanskim duhom i osjećaj povezanosti s drugima direktno utječu na našu spremnost da trošimo više nego što smo planirali.

Žurba i anksioznost izazivaju emocije koje nam onemogućavaju smireno donošenje odluka. Kupovanje pod pritiskom i u žurbi dovodi do toga da kupujemo previše, nakon čega vrlo često imamo osjećaj grižnje savjesti. Neovisno o tome radi li se o stresu zbog gužve, vremenskom pritisku, strahu da ćemo nešto propustiti ili tjelesnoj iscrpljenosti i žeđi, kada nam se ubrzaju otkucaji srca nismo više u stanju jasno razmišljati.

Značajno češće ćemo kupiti ono što smo dodirnuli. Prirodno nas privlači središte izloga gdje trgovci uglavnom izlažu skuplje proizvode, no drugo najprivlačnije mjesto za izlaganje proizvoda je desno od središta, jer će upravo ove proizvode dodirnuti većina dešnjaka.

Kako bismo spriječili prekomjerno trošenje i kupnju nepotrebnih stvari, dovoljno je biti svjestan učinka privlačnosti prizora, zvukova i osjeta koji se javljaju tijekom božićne kupnje, a dodatna pomoć su liste za kupnju, kao i češći prekidi, odnosno odmori tijekom kupovanja.

Izvor: psiholog-rijeka
Foto: Pixabay

Pratite nas na društvenim mrežama!