Kako ćemo i kamo putovati u bližoj budućnosti?

Pandemija je poremetila mnogo toga, a među onima koji su ove koronagodine bili najzakinutiji svakako su turisti i turizam u globalu, odnosno svi oni skloni putovanjima diljem svijeta, koji su tijekom pandemije uglavnom bili prisiljeni ostati kod kuće. Pritom je mjesec prosinac poseban problem, s obzirom na božićne i novogodišnje blagdane, kada su zbog rigoroznijih mjera putovanja u užem i širem smislu još ograničenija, odnosno svedena na minimum.U Hrvatskoj se u prosincu ni približno ne putuje kao lani, ali se ipak putuje, i poslom i turistički, pri čemu je najvažnije poštovati sve propisane epidemiološke mjere, poručuje predsjednik UHPA-e Tomislav Fain.

“Bude li to moguće, vjerujem da će određeni broj ljudi otići nekamo, promijeniti destinaciju da se malo makne za doček Nove – u hotel, u neku kuću za odmor, vilu i slično, bez grupnih dočeka i takvih stvari. Ponude ima, kao i interesa, i na domaćem i na stranom tržištu, a što će se moći i smjeti – vidjet ćemo”, kaže Fain.

Sada su putovanja ograničena i stoga je, kako dodaje, jako teško predvidjeti što će biti moguće jer, kolikogod želja za putovanjima bila jaka, većina se ljudi zbog pandemije, mjera i neizvjesnosti ne odlučuje tako lako za putovanja.

“Putuje se poslom, jer unatoč svim mobilnim i web mogućnostima neke stvari i ljude treba vidjeti uživo ili putovati u inozemstvo i tu se dijelom koriste usluge agencija – specijalista za poslovna putovanja, ali je takvih malo, većina se agencija bavi ljetnom sezonom. Stoga ne možemo ni u tom segmentu govoriti o nekom većem prometu, kao ni u turističkim putovanjima i ostalim agencijskim poslovima, ali nešto posla ipak ima, nije baš da se uopće ne radi i ne putuje”, komentira Fain, koji je ujedno i turistički poduzetnik i vlasnik zadarske agencije Terra travel.

ŽELE PUTOVATINa pitanje očekuju li agencije možda više posla oko blagdana, poput transfera s aerodroma i drugih, kaže da je bilo nešto upita, ali da ljudi sve manje zovu, čekaju mjere, pitaju pa ne bukiraju ili čekaju zadnju sekundu da vide hoće li moći putovati. Tako je i sa zimskim odmorima i skijanjem, pri čemu Fain napominje kako se skijaši još nadaju da će otići na skijanje, ali i da je još rano govoriti više o tome, jer će to ovisiti i o graničnim mjerama, iako kaže da ima ljudi koji su se spremni testirati i otići na skijanje.

I u Hrvatskoj, kao i u Europi, definitivno postoji želja za putovanjima, i sigurno bi puno ljudi sada putovalo da su granice otvorenije i epidemiološka slika bolja, jer je i ova godina pokazala da ljudi žele putovati i da se to može ako se poštuju mjere, smatra turistički stručnjak, poduzetnik i vlasnik novoosnovane turističke agencije u Zagrebu Cor Travel Lab Mislav Veselica.

“Sada se teško mogu očekivati putovanja u daleke destinacije, zbog ograničenja na granicama i mjera za ulazak i povratak iz određenih zemalja, ali tu su putovanja po Hrvatskoj, na Jadran i u unutrašnjost zemlje, ili čak i u mikrolokacijama, primjerice, samo po Slavoniji ili oko Zagreba, gdje i sami stanovnici mogu otkriti nešto zanimljivo, poput, primjerice, noćenja u hotelu u vlastitom gradu i slično”, smatra Veselica.

Ipak, sve ovisi, kako dodaje, o epidemiološkoj situaciji, pa i upiti i odluke za putovanja za Novu godinu i dalje, uz napomenu da trenutno ima dovoljno otvorenih kapaciteta i odluke se mogu donositi i “od danas do sutra” i da se može očekivati “ultra ultra last minute” rezervacija i prodaja. I Veselica, kao Fain, kaže da će se za Novu godinu i zimske praznike, bude li moguće putovati, najviše tražiti hoteli, vile, kuće za odmor, kampovi koji rade i zimi, smještaj na imanjima i općenito putovanja koja nude određenu distancu, aktivnosti u prirodi i uz more i slično, a među destinacijama ističe Liku, Dubrovnik, Istru, Gorski kotar, Zadar, Split, Opatiju, kvarnerske otoke, ali i Zagreb i Zagorje.

“Sada treba zbilja biti svjestan stvarnosti i pandemije, ali i ekonomske krize, koja je već tu i što za mnoge znači da možda i neće moći putovati zbog manjih kućnih proračuna, ali, generalno gledano, u doglednoj budućnosti može se očekivati povratak putovanja, posebice u svjetlu dolaska cjepiva i smanjenja zaraze. Putnika će sigurno biti manje, važno će biti prilagoditi i putovanje i poslovanje novim modelima i uvjetima, ali određeni optimizam postoji”, zaključuje Veselica.

VIZIJA BOOKINGAUkupno uzevši, globalna pandemija preokrenula je planove putnika naglavačke u 2020. godini. Gledajući, pak, prema 2021. godini, utjecaj pandemije ne mijenja samo izbor odredišta nego i vrstu putovanja na koja će zainteresirani željeti ići. Novo istraživanje globalnog lidera u industriji putovanja, Booking.coma, otkriva pet najpopularnijih vrsta putovanja u 2021. godini, kako bi nadahnuo putnike željne novih avantura.

1. SOLO UŽIVANJE: Trend solo putovanja vjerojatno će dobiti još veći zamah u 2021. godini jer će žeđ za putovanjima blokirana pandemijom potaknuti putnike da se odvaže i otputuju nekamo sami. Booking.comovi podatci prije pandemije pokazivali su da samo 17 % putnika planira solo putovanje, a sada je 30 % globalnih putnika, isto vrijedi za 25 % putnika iz Hrvatske, kažu da će u budućnosti planirati solo putovanje. Budući da 42 % putnika (41 % putnika iz Hrvatske) kaže da želi više putovati u budućnosti kako bi nadoknadilo izgubljeno iz 2020., to će ih svakako potaknuti da isplaniraju solo putovanje života kako bi se vratili u vanjski svijet.

2. OPUŠTANJE U LUKSUZU: Neočekivani prekid svih planova za putovanja mnogim je putnicima značio da je sama mogućnost putovanja luksuz, zapravo, 61 % putnika obećalo je da u budućnosti neće uzimati putovanja zdravo za gotovo. Isto smatra i 63 % putnika iz Hrvatske. Dok istraživanje pokazuje kako putnici i dalje imaju namjeru ponovno putovati, samo 13 % globalnih putnika (8 % putnika iz Hrvatske) sada planira luksuzan odmor (npr. u vili ili hotelu s pet zvjezdica), a većina (51 %) planira opuštajuće putovanje kako bi pobjeglo od svakodnevice, što opuštanje čini pravim luksuzom za 2021. godinu.

3. POVEZIVANJE S VOLJENIMA: U 2020. godini većina je putnika provela više vremena razdvojena od obitelji i prijatelja. Mnogima daleko od očiju ne znači i daleko od srca, naprotiv! Čak 61 % globalnih putnika, a isto vrijedi za 70 % putnika iz Hrvatske, planira buduća putovanja iskoristiti kao priliku za posjet voljenima. Zapravo, 36 % putnika otkrilo je da je tijekom te razdvojenosti razgovor s obitelji i prijateljima o putovanjima bio jedno od glavnih nadahnuća za ponovna putovanja.

4. VIKEND-PUTOVANJA: Mnogi se putnici boje da bi im se budući planovi ponovno mogli izjaloviti, pa će stoga postojati veća potražnja za kratkim putovanjima, jer više od polovine globalnih putnika (53 %) i čak 67 % putnika iz Hrvatske želi više kratkih putovanja u 2021. nego što ih je imalo u 2019. kako bi maksimalno smanjilo moguća razočaranja. Dodatnih 28 % globalnih putnika (32 % putnika iz Hrvatske) također otkriva da im je upravo vikend-putovanje želja za prvo putovanje nakon ukidanja ograničenja, što pokazuje koliko im je važna mogućnost bijega iz svakodnevice, čak i na samo nekoliko dana.

5. HRANA KAO MOTIVACIJA: Želja putnika za istraživanjem svijeta nije nestala, no većina globalnih putnika (53 %) i dalje će izbjegavati putovanja u inozemstvo nakon ukidanja ograničenja. Isto vrijedi i za 36 % putnika iz Hrvatske. Stoga su lokalna putovanja postala nov način istraživanja svijeta, a kulinarske su delicije na vrhu popisa. Istraživanje je pokazalo da 36 % globalnih putnika želi kušati lokalne specijalitete na putovanju, a 38 % želi češće jesti u restoranu i tako trošiti novac koji su uštedjeli odlukom da ne putuju u inozemstvo.

Foto: Arhiva RKŽ
Izvor: Darko JERKOVIĆ – Glas Slavonije

Pratite nas na društvenim mrežama!