Dolazi li inflacija? Trgovci poskupljuju robu skrivajući se iza akcija

Unatoč tome što se brojni trgovački lanci u stalnom i bespoštednom ratu cijenama bore za kupce, poskupljenja su se, čini se, ipak “dotaknula” nekih polica. Prema statistici DZS-a cijene hrane i bezalkoholnih pića u Hrvatskoj još nije zahvatila inflacija. U travnju su na godišnjoj razini pale 0,6%, tvrde iz DZS-a. No potrošači itekako primjećuju da su poskupjeli šećer, ulje, higijenske potrepštine…, što trgovci dijelom opravdavaju sezonskim
rastom cijena, a dijelom kao posljedicu povećanih inputa u proizvodnji.
Drago Munjiza, direktor Lonia trgovine, kaže da su cijene u maloprodaji u prosjeku rasle 1-2%.

“Najviše su poskupjele cigarete zbog rasta trošarina, a šećer i proizvodi od žitarica više od 5%”, objašnjava Munjiza za Večernji list, koji očekuje da će trgovci dio viših ulaznih cijena pokriti nauštrb svoje marže zbog konkurentnosti, a trošarine i skuplju sirovinu (kao u primjeru šećera)
dijelom prenijeti na maloprodaju.

“Početkom sezone redovito poskupljuju i ulazne cijene piva za nekoliko postotaka. No budu li rasle ulazne cijene energenata i goriva, uslijedit će novi val poskupljenja. Higijenske potrepštine također su u godinu dana porasle za 10-ak posto”, napominje Munjiza. Martin Evačić, direktor NTL-a i HUP-ove Udruge trgovine, kaže da će zbog prevelike konkurencije i međusobne borbe trgovci reagirati samo u slučaju povećanja nabavnih cijena, kao što je to slučaj, primjerice, s uljima. Kad je nabavna cijena bila oko 5 kuna, litra je u maloprodaji koštala oko 7, a sad kad je 7-8 kn, konačna cijena je oko 10 kn. Voće i povrće uglavnom je pojeftinilo, dok sezonsku cijenu kroje i loši vremenski uvjeti koji otežavaju proizvodnju. No trgovci su od početka godine suočeni i s padom prometa pa važu svaku znamenku cijene na polici.

“Nakon lanjske godine koja je za trgovine prehranom bila iznimna, bolja od 2019., u ovoj je manje novca u opticaju, a manja je i kupovna moć građana, s obzirom na to da je dio gospodarstva manje-više dugo zatvoren, a osjeti se i pad BDP-a”, napominje Evačić za Večernji list.
Zbog svega toga on ne očekuje veća poskupljenja prehrambenih proizvoda.”Inflacija od 1-2 posto na nivou godine nije inflacija”, kazao je.

Izvor: poslovni dnevnik
Foto: