Nedjelja je dan za roštilj

Topliji i sunčaniji dani mnoge od nas izvući će iz stanova na livade, u vrtove i parkove, a okupljanja prijatelja često su nadopunjena roštiljanjem i uživanjem u svježe pripremljenoj hrani. No, je li hrana ispečena na roštilju zdrava i treba li joj dati prednost pred drugim oblicima pripreme hrane (poput pečenja na gril tavi ili u pećnici?

Meso sadrži kreatin, organsku kiselinu koja pomaže u opskrbi energijom koju koriste mišićne stanice. Kada termičke obrade mesa, kemijska reakcija pretvara kreatin u skupinu spojeva nazvanih heterociklički amini (HCA) i postoje neki dokazi da ti spojevi u visokim koncentracijama uzrokuju karcinom.

Prženje i pečenje mesa na gril tavi stvorit će također neke količine HCA, ali roštilji su obično mnogo topliji, a potreba da se meso dovoljno ispeče (da ne ostane sirovo) u mnogo slučajeva znači doslovno pečenje mesa dok ne pocrni, što dovodi do stvaranja značajno visoke razine HCA.

Po neki procjenama, čak i kad biste svaku nedjelju proveli u dvorištu uz roštiljanje s prijateljima, puno bi vam više štete moglo učiniti pivo koje mnogi konzumiraju uz roštilj od HCA i PAH koje ćete unijeti uz par komada mesa.

Studija iz 2008. utvrdila je da različite marinade mogu smanjiti stvaranje HCA, tako da se ne bojite začiniti meso crvenom paprikom i drugim začinima. Naime, određeni začini prepuni su antioksidansa koji će pomoći eliminirati HCA u procesu roštiljanja. Jedno je istraživanje pokazalo da dodavanje začina poput majčine dušice, kadulje i češnjaka može smanjiti količinu ukupnih HCA za 60% u usporedbi s roštiljanjem nezačinjenog mesa.

Ružmarin može biti posebno snažan. Nedavno istraživanje pokazalo je da visoke koncentracije ekstrakta ružmarina mogu u nekim slučajevima smanjiti HCA do 90%.

Crveno vino je puno antioksidansa, a to može obogatiti marinadu. Mariniranje govedine u crnom vinu šest sati prije pečenja na žaru smanjilo je količinu kancerogenih tvari – 40% nego govedine koja nije marinirana – pokazala je studija Sveučilišta u Portu u Portugalu.

Nadalje, korištenje piva daje slične pozitivne učinke. Prema istraživanju koje je objavio Journal of Agricultural and Food Chemistry, natapanje mesa u marinadi piva – posebno stouta ili crnog piva – smanjuje stvaranje PAH-a za oko 50%.

Stoga, nakon svega navedenoga, kod sljedećeg roštiljanja jednostavno svoje meso prije bacanja na roštilj dobro marinirajte i kasnije uživajte u mesu bez straha da bi vam ono moglo štetiti zdravlju.

Izvor: fitness.com.hr

Foto: pixabay.com

Pratite nas na društvenim mrežama!