Otvorena izložba: Križevački kipar Stjepan Szever(in) autora Zdenka Baloga

Izložba Križevački kipar Stjepan Szever(in) – najznačajniji predstavnik pokrajinskog baroka u sjevernoj Hrvatskoj otvorena je u četvrtak  u

Likovnoj galeriji Gradskog muzeja Križevci. Autor i kustos izložbe je dr. sc.  Zdenko Balog,  a stručne suradnice Jasmina Fučkan, viša kustosica, voditeljica Zbirke bjelokosti i Zbirke kiparstva, Muzej za umjetnost i obrt

Tea Hatadi, kustosica, voditeljica Umjetničke zbirke i Sakralne zbirke, Gradski muzej Križevci

Draženka Jalšić Ernečić, viša kustosica, povjesničarka umjetnosti, Muzej grada Koprivnice

Jasminka Podgorski, viši restaurator, radionica za slike i skulpture, Muzej za umjetnost i obrt.

Uvodno se obratila ravnateljica Gradskog muzeja Križevci Tea Hatadi koja je istakla da da se otvara izložba Stjepana Szever(ina), baroknog kipara. 

-“Dr. sc. Zdenko Balog istraživanje je radio  i kada je došao s ovom idejom, objeručke smo je prihvatili jer se četiri djela kipara nalaze i u fundusu našeg muzeja” – rekla je Tea Hatadi.

O ovom kiparu i svom interesu za proučavanje njegovog djela kaže dr. sc. Zdenko Balog:

– ” Priprema ove izložbe traje dvije godine, a moje proučavanje traje desetak godina. Kad sam se počeo, obilazeći teren, spoticati o to ime zainteresiralo me i krenuo sam u njegovo sustavnije proučavanje.

Velikim dijelom 18. stoljeća u sjevernoj Hrvatskoj jedan je od najraširenijih i najproduktivnijih izražajnih fenomena, pokrajinsko pučko barokno kiparstvo. Kako mu i sami naziv kaže, radi se o djelovanju priučenih nadarenih drvodjelja bez formalnog umjetničkog školovanja, koji počinju djelovati negdje od početka 18. stoljeća, da bi ih koncem istog stoljeća pomalo zamijenio uvoz konfekcijskog crkvenog namještaja, dopadljivijeg, ali bez individualnih crta. Mnoštvo autora, talentiranih i vještih, zadovoljava potrebe tržišta, nakon Velikog oslobodilačkog rata i Karlovačkog mira. Odjednom, potrebe za produkcijom su porasle: svaka crkva i kapelica žudila je za novim inventarom, koji je bio u lošem stanju jer su tijekom prethodnih stoljeća bili drugi prioriteti. Samo se redovničke kiparske škole i narudžbe mogu mjeriti s velikom produkcijom pokrajinskih kipara. Osim redovničkih radionica, samo su jaki urbani centri, poput Zagreba ili Varaždina, imali snage i sredstava školovati vlastite kiparske grupe, odnosno uvoziti kipare sa srednjoeuropskog tržišta.

Pokrajinski kipari, međutim, anonimni su i nepoznati te ih struka rijetko uspije grupirati po nekom dominantnom djelu: ‘Majstor čazmanskog oltara’, ‘Križevački pokrajinski majstor’, svaki uglavnom sa po nekoliko oltara ili drugih dijelova crkvenog inventara. Ipak, barem jedan od majstora pokrajinskog baroka poznat nam je imenom, prezimenom, te jednim ‘potpisanim’ oltarom, ‘Dominus sculptor Stephanus Szeverin Crisiensi’. Otkriće ovog imena dugujemo Anđeli Horvat, koja nalazi bilješku o ugovoru sklopljenom s njime u spomenici župe Drnje. Tu je i sumaran opis oltara, koji je predmet ugovora, a kako je dio kipova s oltara sačuvan u Zagrebu u Muzeju za umjetnost i obrt, dobili smo mogućnost poredbenom analizom utvrditi skicu za opus ovog pokrajinskog majstora. Ovaj veliki posao obavila je najbolja poznavateljica baroknog kontinentalnog kiparstva, Doris Baričević. I naš će se rad na proučavanju nekih segmenata njegovog djela najčešće pozivati na njen veliki autoritet. Najveći dio predloženog kataloga djela oslanja se na njene radove, pa time s većim ponosom ističemo i skromni vlastiti doprinos, neke korekcije i dopune njenim atribucijama.

Nesumnjivo najjači pokrajinski majstor, koji svojim opusom širi samu definiciju pokrajinskog baroka, Stjepan Sever – zajedno s bezimenim majstorom, koji također najvjerojatnije djeluje u Križevcima, oko kojeg se formira opus većeg broja zanimljivih radova – čini Križevce nadregionalnim centrom pokrajinskog kiparstva 18. stoljeća. – upoznao je prisutne autor izložbe dr. sc. Zdenko Balog.

Župnik u župi svete Ane Stjepan Soviček kazao je da imamo velikih ljudi što se tiče kulture te zahvalio Zdenku Balogu što diže iz pepela i podsjeća nas  na velika imena.

-“Doista je velika vrijednost toga i zahvaljujem na istraživanju Zdenku Balogu u svoje i u ime bjelovarsko-križevačkog biskupa. Preporučam se i za buduću suradnju, da radimo zajedno na otkrivanju i očuvanju naše kulturne  baštine” – rekao je velečasni Stjepan Soviček.

Pročelnik  Upravnog odjela za odgoj, obrazovanje, kulturu, sport, socijalnu skrb, nacionalne manjine i turizam Grada Križevaca Sandro Novosel zahvalio je na održavanju ove vrijedne izložbe te pohvalio nastojanja da se otkrivaju ne toliko poznati umjetnici i njihovih djela.

Izložbu je otvorio župan Koprivničko-križevačke županije Darko Koren koji je rekao da svjedočimo još jednom važnom kulturnom događaju u Križevcima:

-“Zaista je nepojmljivo kojim smo sve bogatstvima okruženi, a da nismo toga niti svjesni. Naš grad je grad crkava, tornjeva, kulture i nije slučajno da je jedan takav umjetnik ovdje živio i stvarao. Važno je otkriti tu stranicu naše križevačke povijesti i zahvaljujući ljudima kao što je Zdenko Balog,

uspjeli smo. Sigurni smo da će to biti samo jedan u nizu ovakvih kulturnih događaja koji nam slijede i u ovoj godini i kasnije, a ovaj prostor atrija je dio lijepe križevačke kulturne priče” – rekao je župan Darko Koren otvarajući izložbu.

Iz Gradskog muzeja Križevci zahvaljuju Ministarstvu kulture i medija Republike Hrvatske, Gradu Križevcima i Koprivničko – križevačkoj županiji koji su pružili potporu za realizaciju Programa Gradskog muzeja Križevci,  Muzeju za umjetnost i obrt u Zagrebu i Ordinarijatu Bjelovarsko-križevačke biskupije na posuđenim eksponatima i na suradnji, Muzeju grada Koprivnice na suradnji,  Grawe Hrvatska d.d. i svim ustanovama i pojedincima koji sudjeluju i koji su pomogli u realizaciji izložbe.

Izložba će biti otvorena do 4. rujna.

ji/radiokrizevci.hr , Gradski muzej Križevci

Pratite nas na društvenim mrežama!